måndag 21 mars 2011

Malaria, Hiv/aids


Malaria är en sjukdom som sprids genom myggor, deras stick för över encelliga parasiter till blodet. Under en viss tid sjönk spridningen i världen då man använde bekämpningsmedel mot myggorna. Till slut blev de resistenta mot bekämpningsmedlen och sjukdomen ökade återigen. Cirka 130 miljoner människor blir sjuka av malaria varje år, symptomen är frossa och feberattacker. Kronisk malaria är något som ungefär en halv miljard av människor har och det går inte att bli av med. På 1800-talet var malaria även fruktad i Sverige men nuförtiden har antal drabbade minskat, det förekommer däremot mer i tropiska områden som Afrika. Man räknar med att ungefär 75 till 140 personer drabbas av malaria i Sverige. I hela världen smittas varje år ungefär 300 miljoner människor och 2 miljoner av dem dör.
Hiv är ett virus som sprids med blod och sperma, mest genom samlag men det finns även andra spridningsvägar. Aids är själv sjukdomen då kroppens immunsystem skadas och leder till känslighet för infektioner. Det finns ännu inget vaccin för aids men det finns effektiva bromsmedeciner, dock är det väldigt dyrt. Ett bättre och billigare sätt att skydda sig mot aids genom samlag är att använda kondom.
Det värst aids drabbade landet är Afrika, där cirka 22,5 miljoner människor år 2007 hade aids. I de värst drabbade länderna i Afrika kommer medellivslängden minska med 20 år de närmaste decennierna, enligt WHO ( världshälsoorganisationen ). Som en följd av aids har t.ex kvinnor i sydafrika i 20 års åldern högre dödstal än kvinnor i 60 års åldern och i en del länder är mer än vart tionde barn föräldrarlöst. I Asien har sjukdomen även stor spridning, där främst människor i Indien, Thailand och Vietnam har blivit svårt drabbade.

4 kommentarer:

  1. Min gamla biologilärare Erika berättade en sak som kan vara värt att nämna: ”Det finns vissa människor i Afrika som jagar albinos (människor som saknar pigment/färgceller) och sedan äter dessa människor på grund av ett felaktigt rykte om att det skulle bota AIDS.”

    Som det står ovan så brukade malaria vara betydligt vanligare i Sverige för ett antal år sedan, innan den plötsligt slutade spridas någon gång under 1930-talet. Anledningen till att sjukdomen nästan har försvunnit är t ex att vi har betydligt bättre byggnader, sjukvård och djurhållning i Sverige än vad som finns i större delen av Afrika.

    En annan praktisk sak att veta är att om man besöker tropikerna så blir man avstängd från blodcentralerna i 6 månader. Om man även haft malaria förut i sitt liv får man inte donera blod överhuvudtaget.

    Detta gäller även för HIV/AIDS. Enligt statistik från 2007 så var ca 33 miljoner människor i världen HIV-smittade. Jämför man detta antal med den mängd människor vi har i världen, ungefär 6 miljarder människor så är det ett stort antal smittade, men eftersom viruset inte smittar jättelätt är det inget man ska gå och oroa sig för varje dag.

    Henning Bergström

    Källor:

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hivinfektion/

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/malaria/

    Min gamla biologilärare Erika Lundgren.

    GEO-boken sid. 134-135

    SvaraRadera
  2. Jag vill bara tillägga att det finns några användbara medel för att förebrygga malaria. Bästa sättet att undvika malaria är att undvika myggstick, exempelvis genom att på kvällarna bära långärmad tröja och långa byxor samt använda myggmedel. I områden där malaria förekommer använder man ibland myggnät över sovplatser, ofta indränkta med nervgift för myggor. Eftersom myggan ofta vilar inomhus på väggar så kan man varje år spreja väggarna och därmed försvåra för myggan att vila där. Utdikning av myggans kläckningsplatser är ett effektivt sätt att minska förekomsten av malariamyggan och därmed också själva malarian.
    Källor: www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/malaria/
    http://www.lakareutangranser.se/uppdrag/sjukdomar/Malaria/
    Hawta Lak

    SvaraRadera
  3. Malaria är idag en sjukdom som man ännu inte har ett vaccin emot MEN som både kan botas och undvikas genom långärmade tröjor, myggnät och myggmedel, som tidigare nämnts. http://www.lakareutangranser.se/uppdrag/sjukdomar/Malaria/
    HIV och Aids kan däremot inte botas eller undvikas på samma sätt. Visst bör man använda kondom vid samlag men kondomer är inte alltid ett 100 % skydd. Olyckor sker, tyvärr, även om man försöker göra det skyddat. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondom#S.C3.A4kerhet (vidare till säkerhet).
    Tur nog så finns det ändå bromsmediciner som man tar vid aids, dyrt men effektivt men som blivit billigare. http://www.sida.se/Svenska/Bistand--utveckling/Lararhandledningar/Webbspel-och-handledning/Fordjupning/Aids-och-aidsmedicin/ (scrolla ner till andra rubriken).

    Juliana Paulus

    SvaraRadera
  4. Jag är 15 år gammal. Jag föddes med HIV, min mamma dött på grund av HIV-infektionen Och jag beklagar varför jag aldrig träffade Dr Itua, han kunde ha botat min mamma för mig, eftersom det var mycket svårt för min mamma att jag stött på Dr itua läkande ord online om hur han botar olika sjukdomar i olika raser sjukdomar som HIV / Aids Herpes, Parkison, Astma, Autism, Copd, Epilepsi, bältros, förkylningssår, infertilitet, kronisk fatiguesyndrom, fibromyalgi, kärleksformulär, prostatacancer, lungcancer, glaukom ., psoriasis, levercirros, grå starr, makuladegeneration, Chrons sjukdom, infektiös mononukleos., hjärt-kärlsjukdom, lungsjukdom. förstorad prostata, osteoporos. alzheimers sjukdom, psoriasis, bipolär sjukdom, demens., magsjukdom, bröstcancer, blodcancer , Kolo-rektal cancer, kärleksformulär, kronisk diarré, atxi, artrit, amyotrofisk lateral skoliose, fibromyalgi, fluorokinolontoxicitet Syndrom Fibrodysplasia Ossificans Progres Skleros, svag erektion, bröstförstoring, Penis Enlargment les, stivkrampa, kikhoste, tuberkulos, polio och difteri) Diabetes Hepatit till och med cancer Jag var så upphetsad men skrämde samtidigt för att jag inte har stött på en sådan artikel på nätet, då kontaktade jag Dr Itua på Mail drituaherbalcenter@gmail.com/ . Jag pratar också med honom på vad som är appen +2348149277967 han berättar för mig hur det fungerar och jag säger till honom att jag vill gå vidare. och här lever jag friskt igen kan föreställa mig hur gud använder män för att manifestera sina verk. Jag skriver i alla artiklar online för att sprida gudsarbetet för Dr Itua växtmedicin, Han är en stor man.

    SvaraRadera