måndag 21 mars 2011

Livsmedelsindustrin

Denna industris framgångar har varit väldigt viktiga för människan. Det är ju maten vi behöver för att hålla oss mätta och må bra! Efter att industrialiseringen ägde rum har livsmedelsindustrin blivit större och större. Små familjeföretag har växt till nationella företag, som i sin tur blivit multi- och internationella företag.

Industrialiseringen
I början av Sveriges industrialisering under 1800-talet började små lokala industrier förädla
jordbrukarnas produkter. Hemmamarknadsindustrier, landets egen marknad, växte successivt och människorna handlade allt mer.
När tekniken gick framåt och man kom underfund
med hur man skulle konservera, kyla och förpacka
fick jordbruksprodukterna chans att komma ut på en större marknad. Också tack vare att transportmedel blev bättre, kunde maten färdas från de små gårdarna till fabrikerna. De små företagen som fanns i byarna köptes upp av stora nationella eller internationella företag.
Pengarna rullade in och man kunde köpa bättre maskiner som gjorde att produceringen av mat blev effektivare. Människan slapp det hårda arbetet och maskinerna blev snart en självklarhet.


Livsmedelsindustrin idag

Nu när vi är framme vid 2000-talet går tekniken fortfarande framåt. Under de senaste 20 åren har antalet anställda i livsmedelsindustrin halverats i Sverige. Nu är det ungefär 50 000 som arbetar med matproducering. Förut höll mejerier, kvarnar, slakterier och bryggerier till på jordbruksbygder eller i mindre orter. Idag är livsmedelsindustrin koncentrerad till storstäderna.

Istället för att varje land ska kämpa enskilt med sin matframställning har man i Norden skapat en sammanhållen livsmedelsindustri som heter Orkla. Med ungefär 20 000 anställda utgör de den största livsmedelsindustrin i Norden med märken som Felix, Abba, Ekströms, Bob och Carlsberg.


Nederländerna och Storbritannien ville också ta sina livsmedelsindustrier till nya höjder. Det multinationella företaget Unilever marknadsför sina produkter över hela världen. Du kanske känner till GB-glass, Blå Band, Falcon, Ben and Jerry och Lipton? Unilever är en av världens ledande leverantörer av konsumentprodukter och de säger att de vill fortsätta utveckla nya produkter i takt med att människans liv förändras.

Varumärken köps hit och dit och två exempel är Gevalia och Findus. Det svenska familjeföretaget Gevalia som lanserades 1920, köptes 120 år senare av det amerikanska General Foods. Findus, som har sina rötter på den skånska landsbygden, är känd för sin höga och jämna kvalité och år 1945 lanserades de första djupfrysta produkterna i landet. Findus köptes 1962 av Nestlé och idag är varumärket en del av den internationella Findus Group koncernen.

2 kommentarer:

  1. Livsmedelsindustrin i Europa omfattar också ca 310 000 företag och förser ca 4 miljoner människor med arbete. Livsmedelsindustrin är Sveriges största industri och EU:s största.

    http://www.vastarvet.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=37923

    http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/food/index_sv.htm

    Av: Gustav Eriksson NVSP10a

    SvaraRadera
  2. Storföretag såsom Unilever tar upp större och större del av livsmedelsindustrin. De massproducerar sina produkter och kan därför sälja dessa billigt i affärerna. Detta är förödande för småbönderna. De tvingas sälja sin mark till storföretagen eftersom det inte finns en marknad för deras egenproducerade lite dyrare varor. De har sedan inget annat val än att börja jobba för detta företag som betalar sämre och har sämre arbetsvillkor. Idag får bönderna upp till så mycket som 50% mindre betalt än för 30 år sedan.

    http://www.miljomagasinet.se/dokument/nytt/mar03/jordbru.html

    http://www.utangranser.se/Engagera-dig/Påverka-genom-våra-kampanjer/Små-bönder---stora-marknader.aspx?M=News&PID=2897&NewsID=145

    SvaraRadera